shutterstock_63689368

#3: Vinklingen – din magiske inngangsbillett

Du er med fortsatt? Så bra! For nå blir det bare bedre og bedre, det kan jeg love deg ;D Og det er de som holder ut som når drømmen sin.

Nå skal jeg nemlig fortelle deg en avgjørende bransjehemmelighet som alle journalister ruger på som om det var en kiste med krøsusgull:

En god vinkling fungerer på redaktører som et hundebein på bikkja di. Yes, de begynner å sikle og løpe i den retningen, enten de vil eller ikke.

En vinkling som frister magasinets kjerneleser treffer rett og slett en primal nerve. Sniff sniff, og de er solgt.

Det vil si: Artikkelen din er solgt. En god vinkling er rett og slett alfa og omega.

Så hva er egentlig en vinkling?

En vinkling stammer fra ordet synsvinkel, altså fra hvilket perspektiv man ser et tema.

  • Designeren som nettopp har skapt sitt livs kreasjon ser for eksempel sin egen kolleksjon fra en (indre) vinkel: Dette er det beste jeg har laget noensinne!
  • Det er slett ikke sikkert en utenforstående ser det fra samme ståsted. En motejournalist kunne kanskje si: Han har valgt å fokusere på havblått som tema i år.
  • En nabo som ikke vet noe om mote kunne for eksempel si: Han har mye rart dingeldangel på klærne sine, den fyren.
  • Et lite barn ville kanskje si: Han lager morsomme klær som jeg har lyst til å gå i.
  • Mens moren hans kanskje ville humret: Han har alltid hatt så god fantasi, den gutten.

Skjønner du hvor jeg vil hen? Hvilken synsvinkel du ser et tema fra er helt avgjørende for hva som blir fortalt og lagt vekt på.

Derfor vil for eksempel en artikkel om det norske valgresultatet bli seende ganske ulik ut, alt etter om Erna eller Jens får snakke i den.

MEN (trommevirvel…): Det handler ikke bare om hvem som er avsender og hvordan dette endrer budskapet og fortellermåten. Det handler faktisk aller mest om hvem som er mottaker.

Og som du lærte i forrige mail: Det er kjerneleseren til det aktuelle magasinet som er din tenkte mottaker når du velger deg ut en vinkling for artikkelen din.

Dette er så viktig at jeg må si det en gang til: Det er kjerneleseren til det aktuelle magasinet som er din tenkte mottaker når du velger deg ut en vinkling for artikkelen din.

En god vinkling skal dessuten kunne kommuniseres klart og tydelig i 1-3 setninger uten at man blir forvirret og ønsker nærmere forklaring. Og den må være spesifikk, ikke generell.

Et tema er altså IKKE en vinkling. Det er kun et generelt utgangspunkt. For hvert tema finnes det uhorvelig mange mulige vinklinger.

Og det er antall vinklinger du kan komme opp med som avgjør hvor mange artikler du selger – og hvor mye penger du tjener – som frilansjournalist.

Ja, du leste riktig! Så følg godt med nå. Her er noen eksempler på vinklinger hentet fra samme tema.

(Dette er den lengste leksjonen du får av meg, jeg lover! Det er bare SÅ viktig å vite om dette hvis du vil prøve deg som magasinjournalist at jeg vil være helt sikker på at du forstår det.)

Generelt tema: Pilates

-    Pilatesøvelser for veltrente overarmer
-    Pilates kan gi bedre søvn
-    Her kan du trene pilates i London
-    Hvorfor kjendisene sverger til pilates
-    Pilatestrenden er på vei ut, nå kommer … (fyll inn)

Generelt tema: Kjærlighetssorg
-    Slik gjør du kjærlighetssorgen til noe positivt
-    ¼ av alle nordmenn har kjærlighetssorg hvert år
-    Kjærlighetssorg kan være dødelig, ifølge nyere forskning
-    Anita (39) har aldri hatt kjærlighetssorg

Generelt tema: Reisesak om New York
-    Opplev Soho som en insider
-    Glem Manhattan, nå er det Brooklyn som gjelder
-    Shoppingguide for vintage-elskere
-    Bli kjent med kunstbyen NY – følg vår galleriguide
-    Hva har skjedd med verdensmetropolen etter 9/11?

And the list goes on and on…

Skjønner? Denne setningen, som oppsummerer temaet for artikkelen i sin helhet, er en VINKLING. Og du bør alltid velge din med omhu. Eller for å si det på en annen måte: Velg med lekenhet, nysgjerrighet og entusiasme. Da blir det nemlig best.

Det krever litt øvelse, men når man først knekker koden, så har man skjønt det!

At en vinkling som matcher magasinkonseptet er GULL for redaksjonen fikk for eksempel Terese Torgersen og Kristin Myrmel erfare. Begge har deltatt på online-kurset mitt i magasinjournalistikk der jeg virkelig går i dybden på dette temaet, og til sammen har de solgt flere titalls artikler til norske magasiner etter kurset :-D

Vil du øve deg litt? Ta for deg et hvilket som helst tema som du kunne tenke deg å skrive om. For eksempel aromaterapi, selvtillit, magetrening, parforhold, biltrender, fransk historie, hjerneforskning, måter å reise jorda rundt på uten fly, hva som helst – og tren deg selv ved å lage 3 ulike vinklinger på saken. Gjør det nå!

Og husk at en vinkling alltid skal kunne presenteres i svært få setninger.

I neste mail får du leksjon 4: Slik selger du idéen før du skriver artikkelen. Du skal altså selge skinnet før bjørnen er skutt! Sweet, ikke sant? 

Vivian

 

Del og kommenter

 

Del det du har på hjertet her: