shutterstock_164372282-kopi

#7: Slik får du JA fra redaktøren

Når du nå har lært alt du har lært – artikkelidé, vinkling, å selge skinnet før du skyter bjørnen, unngå kaosfella, bruke en mal og hva som tar deg fra amatør til proff – hvordan skal du selge inn saken din til redaksjonen og få ja?

Når du jobber frilans er det ingen daglig leder som kommer og legger en bunke papirer i fanget ditt eller trer velkjente arbeidsoppgaver over hodet på deg. That’s the beauty of it!

Å være frilans gir frihet, og det gir ansvar. Du er din egen daglige leder. Kjenner du en boblende følelse når jeg sier dette? Da er du på rett sted.

Riktignok, når du er vel inne i en redaksjon og har skrevet flere saker for dem, så hender det rett som det er at oppdragene ramler inn den veien også. Men i begynnelsen? Niks.

Det er DU som må selge inn tekstene dine. Så hvordan skal du få JA? Her er 5 bankers-tips som funker: 

1. Kontakt rett person. Ta kontakt med redaksjonssjefen eller utgavesjefen, ikke redaktøren. Det er nemlig disse som har tid til å svare og i praksis bestemmer hva som skal kjøpes inn og trykkes, mens redaktøren er busy med møter og organisering.

Men redaktøren høres litt mer catchy ut, ikke sant? Derfor brukte jeg dette ordet i subject på mailen, slik at du skulle klikke deg inn ;)

Om du sender mail eller ringer kommer litt an på hva som føles mest naturlig for deg. Selv gjør jeg nesten alle mine artikkelavtaler på mail, fordi (nå kan du gjette) …

Yes, helt riktig: Jeg elsker å skrive! For meg er det skriftlige medium absolutt det beste. Da kan jeg i ro og mak formulere meg akkurat slik jeg ønsker før jeg sender budskapet av gårde.

Bare vær obs på at redaksjonssjefene får veldig mange mail hver dag, så det er ikke sikkert du får svar. Av og til må du ringe og følge opp, særlig i begynnelsen, så vær forberedt på å følge opp flere ganger når du skal etablere deg.

2. Ferdigkokt idé. Idéen skal være fiks ferdig tenkt, kokt, bakt og prosessert, slik at den har en tydelig vinkling, FØR du foreslår den. Ikke noen halvveis-saker som dere må maile frem og tilbake om før redaksjonen skjønner hva du mener.

Gi idéen en forsøksvis tittel, en ingress og et kort resyme av hva den skal handle om. Det behøver ikke bli akkurat slik, men redaksjonssjefen vil gjerne ha noe å gå ut ifra når hun vurderer ideen.

Jo tydeligere bilde hun kan danne seg, jo bedre sjanse har du for å bli forstått og kjøpt.

3. Ha en visuell ide. Alle redaksjonssjefene jeg har snakket med ønsket at frilanseren ikke bare skulle ha tenkt ut den tekstlige ideen, men også ha et begrep om den visuelle fremstillingen.

Heller ikke her kreves det at dette blir det endelige resultatet. MEN du bør ha tenkt på det og ha et forslag, slik at de kan se for seg saken du har tenkt å levere.

Den visuelle ideen må, akkurat som vinklingen, passe til magasinet, målgruppen og skrivestilen. Dette skal du få lære mer om siden om du vil.

4. Hvor er knaggen? Jepp, akkurat som fuktige badekåper, bør gode idéer aller helst henges på en knagg.

Det finnes riktignok mange gode såkalte Evergreen-ideer (artikler som funker året rundt, til hverdags og til fest) men om du finner en knagg, desto sterkere grunn har redaksjonen til å takke ja og trykke den nå.

For eksempel kan du ha en artikkelidé som egner seg på trykk rundt morsdag, når det er OL, til Valentines, til jul, rundt sommeren, når noen slipper en ny forskningsrapport på skadene av sukker eller hva som helst.

Men hun skal ikke komme til den konklusjonen selv, den er det DU som skal servere henne på et sølvfat.

Så du må si: Denne saken er aktuell nå FORDI… (sett inn en god grunn, både til hvorfor den bør skrives og kjøpes nå, og til hvorfor den passer i akkurat dette magasinet).

5. Gå rett på sak i mailens Subject. For eksempel: “Artikkelforslag: Hollywoodfruer som driver mennene sine til vanvidd.”

Subject skal trigge nysgjerrighet og gi redaksjonssjefen lyst til å klikke seg inn: “Javel, sier du det – det må jeg finne ut mer om.” Der inne skal hun altså finne alt du har lært over her. Når interessen er der, kan dere avtale endringer nærmere. Det viktigste er at de har et utvetydig utgangspunkt.

Når du først har fått et godt forhold til en redaksjonssjef, er saken en annen. Etter at hun har mottatt flere av dine artikler og stoler på deg, holder det gjerne med en bra subject-line og et par setninger: “Jeg tilbyr deg en sak om ditt og datt, som passer hos dere fordi …, cirka 4 sider. Hva synes du?”

Da vet hun omtrent hva hun får og kan kjapt svare ja eller nei. Det er slik jeg har det med de fleste redaksjonssjefer etter mange år i bransjen. Du kan også komme dit! Men en god start betyr alt for innspurten.

Da håper jeg du synes du har fått en god start med disse gratistipsene! Jeg synes det har vært kjempegøy å dele det jeg kan med deg.

Gode vibber fra Vivian

Ps. Vil du fordype deg mer og ta noen megaskritt på veien mot skrivedrømmen din, sjekk ut mitt 6 ukers online-kurs i magasinjournalistikk her.

Det er Norges første og eneste kurs i magasinjournalistikk, og står du på ventelista får du alltid et godt tilbud på kurset før det setter i gang. Vi sees der! ;D

 

Del og kommenter

 

Del det du har på hjertet her: