shutterstock_103823750

Lær av Skavlan og Oprah: 10 tips for å styre artikkel-showet

Hvorfor ikke gjøre som proffe talkshow-verter når du skal bygge opp artikkelen din? Skap en dynamisk dialog mellom intervjuobjektene ved å være bevisst på hvem som snakker når, hvordan de forholder seg til hverandre og hva de sier.

1. Innta sjefsposisjon

Skavlan has it going on: Sett deg i den røde dirigentstolen i tankene, samle fingrene til en liten pyramide, ha en myndig, men vennlig tilstedeværelse, vend deg mot hver enkelt med et åpent og interessert blikk, følg godt med på hva alle sier og kjør debatt.

2. Klargjør vinklingen

Vær alltid tydelig på hva som er hovedtemaet i artikkelen og hvilken vinkling du skal belyse med de stemmene du inviterer inn.

Essensen i showet skal gjøres klinkende klar med en gang.

Nå skal det nevnes at et Skavlan-program eller et Oprah-show ikke behøver ha en så konkret vinkling som en artikkel har.

I et talkshow trekkes ulike personer og tema inn mer på egne premisser.

Men man har gjerne bestemt seg for en viss hovedtråd i programmet likevel, slik at det kan tjene som eksempel.

3. Etabler en solid intro

Med introen – altså tittel og ingress – kan du tenke deg at du setter selve grunntonen for showet.

At du skaper en fristende trailer som lokker leseren inn i teksten eller programmet, som får henne til ikke å kaste seg etter fjernkontrollen for å switche til noe bedre.

4. Invitér kildene til å snakke

Når publikum eller leseren er hooket av tittel og ingress, kan du bygge videre på  temaet du har etablert ved å invitere inn én og én stemme til å uttale seg om saken.

Som skribent fletter du gjerne kildenes sitater med sekvenser av din egen stemme.

5. Velg rekkefølge med omhu

Så kommer valgene du må ta: Hvem skal snakke først, og hva skal de si? Det kommer helt an på hvilken effekt du vil skape hos tilhøreren.

Interesse, sjokk, latter, nysgjerrighet, avsky, innsikt eller noe annet? Velg din første stemme i artikkelen etter dette.

6. Belys saken fra flere sider

Deretter inviterer du inn én og én stemme som skaper en dynamisk dialog og belyser hovedteamet fra flere sider.

I noen artikler har man bare et par kilder i tillegg til sin egen stemme. I andre har man flere.

7. Bruk ulike typer kilder

Kildene i en artikkel behøver ikke alltid være muntlige, som i et talkshow. De kan også være skriftlige.

Du kan sitere fra en bok, en forskningsrapport, en artikkel, et blogginnlegg eller annet som er relevant for saken, så lenge du henviser til hvor sitatet kommer fra.

8. Styr alltid skuta selv

Dette er viktig: Det er DU som journalist som styrer samtalen.

Det er du som er sjefen, kapteinen på skipet, som må passe på at hver person ikke snakker i 20 minutter eller at de ikke beveger seg langt bort fra det som egentlig skal diskuteres – akkurat slik Skavlan gjør når han vennlig humrer og geleider en gjest tilbake på sporet.

Det er du som er ansvarlig for at artikkelskipet ikke går på grunn.

Så vit å stoppe kildene dine når de beveger seg ut på viddene og vennlig styre dem tilbake til den røde tråden du har bestemt deg for på forhånd.

Om nødvendig må du rett og slett si “Dette kan vi snakke om en annen gang, men akkurat nå handler det om …. (hovedtemaet i artikkelen)”.

9. Redigering er ditt ansvar

Fordelen med å være tekst-vert og ikke talkshow-vert, er jo at denne runddansen der du sørger for at alt kildene bidrar med er relevant og interessant, ikke blir med i selve resultatet!

Som skribent kan du redigere bort alt som ikke passer. Det kan ikke Skavlan på direkte tv. Han kan ikke kutte bort daukjøttet etterpå.

Likevel klarer han det svært godt bare ved å være fullt og helt til stede, lytte aktivt og styre dem i en annen retning når det bærer ut på viddene.

Som skrivende journalist har du altså ingen unnskyldning for at en kilde skravler løs i artikkelen, bruker for mye plass og beveger seg bort fra temaet du snakker om.

Det er DU som skal redigere og kutte.

10. Tv-vertens drøm

Tenk deg det: Som skribent befinner du deg i Skavlan- og Oprah-teamets drømmesituasjon.

Du kan redigere og kutte av hjertens lyst slik at du får frem akkurat det du vil, i den rekkefølgen og på den måten du ønsker, før du sender teksten fra deg.

Du kan flytte en kildes sitat opp til topps (fordi det var mest interessant), dele det opp i to, flette det med en annen kildes sitat, bruke din egen stemme der noe er uklart, kutte hele sitatet – eller vinkle hele artikkelen om hvis kildene ikke kommer med noe som er interessant nok.

For å si det enkelt: Det er DU som styrer showet!

Så da er det bare å poppe litt popcorn og kose seg, ikke sant?

Les også: “Talkshow-effekten: 5 tips for å velge kilder til artikkelen din”

Var disse tipsene hjelpsomme? Jeg blir glad for din tilbakemelding i kommentarfeltet under her :)

Del det du har på hjertet her: