Før jeg lagde Bli magasinjournalist-kurset tok jeg en runde blant noen av landets mest kjente redaksjoner for å høre hva de egentlig ønsker seg av nye journalister og frilansere.
På bildene er jeg i møte med redaksjonssjef i Det Nye Shape Up, Nina Lødemel, som er glad for at det nå finnes et kurskonsept som retter seg spesielt mot magasinjournalister.
– Det er på tide! Vi får massevis av forslag til artikler hver uke, og det gjør jobben enklere både for oss og skribentene om de har kjennskap til hvordan bransjen fungerer og hvordan man skaper artikler som funker på trykk. Jeg håper mange vil benytte seg av dette tilbudet, sier hun.
Her er noe av det viktigste norske redaksjoner er på utkikk etter i en skribent
- Evne til å komme med gode idéer
- Øye for å vinkle saken slik at den passer til magasinkonseptet
- Kunne strukturere artikkelen på en god måte
- Kjennskap til magasinets målgruppe og kjerneleser
- Forståelse for det visuelle konseptet
- Presenterer artikkelpitchen på mail på en lettfattelig og fokusert måte
- God til å samarbeide og ta imot feedback på tekst
- Leverer i tide, innen deadline
Og: Det viser seg at i gjennomsnitt 80% av artiklene (noen ganger 100%) du ser på trykk i magasiner er levert av frilansskribenter. Redaksjonene trenger med andre ord alltid godt stoff.
Det betyr at dine gode forslag er velkomne – altså er det bare å sette i gang og gruble frem gode vinklinger, folkens!
Lyst til å være med på mitt neste online-kurs i magasinjournalistikk? Da kan du lese alt om det her:
BLI MAGASINJOURNALIST-KURSET med Vivian Songe
Høres dette fristende ut? Del med meg i kommentarfeltet under