Hver gang du tilegner deg noe nytt, så utvides hjernebarken noen nanometer, og cellene der inne holder bobleparty fordi det endelig skjer noe spennende (dette har jeg selvsagt fra svært pålitelige kilder).
Det er slik du oppnår forandring i livet ditt, ved å være åpen for ny læring. Så skål for det! Her skal du få belønningen.
Husker du vinklingen fra forrige mail? Hvis du ikke gjør det, gå tilbake og les den nå med det samme. Det er nemlig alltid VINKLINGEN du skal selge inn til redaksjonen. De få setningene som fullstendig to the point presenterer artikkelen din.
Ikke et generelt tema eller “jeg vil gjerne skrive artikler for dere”. Nope! Funker ikke.
Du skal selge inn en fokusert, velformulert vinkling som går rett i hjertet på kjerneleseren til magasinet – og dermed rett i ryggraden på redaktøren (husker du hundebeinet som får dem til å løpe i din retning?) En vinkling som gjør at de tenker: Jøss, hun har virkelig skjønt konseptet vårt.
Og: Du skal selge den inn FØR du skriver artikkelen. Dette er en revolusjonerende tanke for de fleste som er vant til en 8-16-jobb med lønnsslipp en gang i måneden. Du skal rett og slett selge skinnet før bjørnen er skutt.
Det er slik du sørger for ikke å kaste bort tiden din. Det er slik du tjener penger på dette. Det er slik du gir deg selv muligheten til å gjøre det du drømmer om, nemlig å finne på kreative ideer og skrive.
Hvordan skal du så gå frem for å få til dette? Jo, ved å følge 2 enkle trinn:
1. PRESENTER DEG GODT
Jeg har altså intervjuet et knippe større magasinredaksjoner for å kunne gi deg de aller beste tipsene til hvordan du når frem. Og alle jeg har snakket med er enige om dette:
For å kunne selge inn en vinklet artikkelidé til et magasin, er du avhengig av at de vet hvem du er, eller raskt kan finne ut av det uten mye plunder. Enten har du:
- Skrevet artikler for dem før
- Skrevet artikler for andre magasiner de kjenner til
- Lagt ved arbeidsprøver og kort info om deg selv
- En nettside/blogg å vise til der de raskt ser at du både er skrivefør og profesjonell
Ikke noen lang utgreiing av livshistorie om at du begynte å skrive da du var 12 år og endelig skal de få nyte godt av dine geniale ideer eller lignende. Dropp alt stæsjet, og gå rett på sak. Vinklingen i fokus, det andre backer bare opp at du kan klare å skrive denne artikkelen.
2. VIS HVA DU KAN
Hvis du ikke har skrevet eller solgt noe før, så har du verken arbeidsprøver eller andre magasiner å vise til, det sier seg selv. Dette er den største terskelen for de fleste. De har rett og slett ikke noe å vise til, så hvordan komme seg inn første gang?
Jo, ved å produsere noe som viser hva du er god for. Dette bør aller helst være en artikkel som du skriver ferdig og legger ved. Denne bør da være vinklet mot magasinets kjerneleser og satt opp etter en artikkelmal, som jeg skal lære deg i neste mail.
Det kan også være en lenke til et supert blogginnlegg du har skrevet. Men obs! Ikke noen lenke til en gjennomsnittlig tøyseblogg om de nye klærne dine, muffinsene du har bakt eller venninneturen til London.
Innlegget du presenterer bør virkelig handle om noe og ha et fokusert tema, lik en vinkling i en artikkel. Det bør dessuten være godt oppbygget og formulert.
Begge disse “bevisene” kan være nok til at redaksjonen sier ja til den uskrevne artikkelidéen din. MEN første gang vil de nok uansett gi deg et ja med forbehold – altså be deg skrive artikkelen ferdig først. Dette er helt normalt og en terskel du må over. Deretter kan du begynne å selge alle idéene dine før du skriver dem.
Samme prosedyre gjelder for hver redaksjon, inntil du har så mange arbeidsprøver at de med en gang ser at du klarer å gjøre jobben.
I neste mail får du nok et insidertips som gjør at du står best mulig rustet når du tar kontakt med en redaksjon for første gang:
Unngå kaosfella – malen som redder artikkelen din.
Gleder du deg? Det har du grunn til ;D
Vivian