shutterstock_284115194

Slik hooker du leseren helt fra start

Jepp, jeg snakker om å hekte, på godt norsk.

Som skribent må du gjøre teksten din så interessant i de aller første linjene at leseren din blir hekta!

Hun må straks få vite hva akkurat denne teksten handler om, og på hvilken måte du har tenkt å formidle dette. 

Din leser blir fascinert fordi din kombo av informasjon, underholdning og kunnskap gjør at hun føler hun får noe viktig igjen for å lese akkurat denne teksten.

Hun lærer noe, hun ser noe fra en annen vinkel, hun føler seg beriket, forstått, litt klokere, litt gladere, litt mer ettertenksom.

Vet du hvilken verdi det har å fôre menneskehjernen med noe?

Mye mer enn det har å fôre magen vår med mat.

Jepp, vi må ha mat – den dyriske, kroppslige siden vår kan ingen av oss fornekte.

Men når vi får hjerneføde!

_MG_8069

Å, da ser vi hvorfor vi reiste oss på to bein den gangen for millioner av år siden, hvorfor vi rettet oss i ryggen, strakk litt ekstra på knærne og fortsatte med hodet hevet, stadig høyere opp mot himmelen.

Vi ville noe MER!

Vi ville se, utforske, utrette, oppleve. Og ikke minst: Skape noe.

Så i de første linjene av teksten din, HOOK din leser.

Hekte henne på tankene dine, slik du hekter et klissvått badehåndkle på knaggen (drypp drypp, det kommer ikke unna, gjør det vel?)

Slå henne midt i magen med tankene dine, innsikten din, humoren din, seriøsiteten din, tyngden din, hva enn du har å by på.

Få henne nysgjerrig, interessert, sugen på mer.

Dette kan du for eksempel gjøre med en påstand, et spørsmål, en konstatering, en situasjon, et språklig bilde eller en gjenkjennelig følelse.

For eksempel!

Her er noen konkrete eksempler fra artikler: 

1)

“Annabell kjeftet. Dagfinn trakk seg bort og satt foran pc-en. Så bestemte hun seg for å prøve noe nytt.”

– Journalistskolens tidligere student Ingrid A. Østang i “Vennlighetens kunst”, KK.

Skjermbilde 2019-04-09 11.37.55

Her tas vi med rett inn i en gjenkjennelig situasjon som skaper følelser.

Denne teknikken kalles in medias res.

Vi nærmest hører kjeftingen og kjenner på Dagfinns reaksjon.

Og så kommer vendepunktet: Hun bestemmer seg for å prøve noe nytt.

Lyst til å lese mer? ;)

2)

“Jeanne d´Árc. Boudicca. Zenobia. Artemisia. En rekke kvinner har opp gjennom historien bevist at slagmarken ikke bare er “a man’s world”.”

– Journalistskolens tidligere student Inger Lise Kontochristos i “Slagmarkens kvinner”, Levende Historie.

Skjermbilde 2019-04-09 12.29.05

 

 

 

 

 

 

En rekke kjente historiske kvinner ramses opp. Slik skapes et konkret indre bilde av hver av dem.

Deretter spiller journalisten på nysgjerrighet og overraskelse, hun leverer et utsagn som motbeviser det leseren forventer: Slagmarken er ikke forbeholdt menn.

3)

“Jeg har ingen hytte på fjellet. Vi har ikke dratt hit hver eneste påske så lenge jeg kan huske.”

– Per Asbjørn Risnes i “På hytta jeg ikke har”, Harvestmagazine.no

Skjermbilde 2019-04-09 11.39.48

Her hekter han leseren ved å spille på overraskelse og ved bruk av negasjon.

Han tar en situasjon som veldig mange nordmenn kjenner til og tar for gitt: Å ha en hytte å dra til.

Men så putter han inn “ingen” og “ikke” i setningene, slik at det blir en ubalanse i hva vi forventer oss.

Og det funker – vi blir nysgjerrige, ikke sant?

Ser du hva jeg mener? 

Har du flere forslag selv? Eksperimentér! Og legg merke til hvordan andre skribenter gjør det.

Slå opp i ditt favorittmagasin, nå med det samme, og se hva gode journalister gjør, når de fenger deg fra første stund.

Dessuten: Vet du hva som skjer når du kan kunsten å fange leseren med det samme hun kaster blikket på teksten din?

Da fanger du også deg selv. DU blir interessert, i det du skal skrive og formidle.

Og da går flyten så mye lettere når du skal skrive resten.

Ja, flyten! Du vet – skriveflyten, livsflyten.

Vil du at teksten dine også skal bli det – større enn seg selv?

Da er det bare å prøve seg. Øvelse gjør (flyt)mester!

Gode vibber fra Vivian – din skriveinspirator

Skjermbilde 2017-04-17 20.32.22

Ps. Ikke glem å sjekke ut onlineprogrammet Bli magasinjournalist Premium her.

Vårt nettbaserte program tar deg fra amatørskribent til profesjonell journalist på bare 16 uker, med intensiv mentorhjelp fra en rekke erfarne journalister og redaktører fra bransjen. Velkommen!

Del det du har på hjertet her: