Skjermbilde 2017-04-12 21.35.26

Hvorfor er det så viktig å vite hva en vinkling er?

Herlighet, så deilig det er å ha føttene i ekte sand hver dag! Det gjør noe med livsfølelsen, i alle fall hos meg.

Og så elsker jeg havet. Jeg elsker bølgene, saltet, vinden og storheten.

Å se på havet som buldrer inn mot strandkanten gir meg følelsen av å være i verden. Virkelig i selveste verden!

Og er det ikke det vi vil, som skribenter – være i den, se den, beskrive den, leve i den?

Vel, her får du ditt hemmelige skrivetips nummer 2 fra under palmene:

Hvorfor er det så EKSTREMT viktig å vite hva en vinkling er?

Jo, fordi … enten du bruker et ordet eller ikke – det er journalistsjargong, det er det – så er hvilket FOKUS du velger for teksten din helt avgjørende for om den virker interessant og relevant og fristende for den leseren du har bestemt deg for å nå.

Hvor tydelig fokuset i en tekst er, er rett og slett avgjørende for om den blir lest.

Vet du hvorfor?

Fordi vi mennesker fra naturens side ikke er så gode på å samle alle tråder og finne ut hva som er det viktigste når vi ser et mylder av maur som beveger seg på kryss og tvers over en slette.

Noen med et riskorn på hodet, andre med en pinne, andre igjen med en kongle de bærer mellom seg, mens andre igjen bare løper for livet uten mål og mening, virker det som. Men hvem vet?

Nettopp, der har du poenget mitt. Vi er ikke så gode på å se mønstre hvis det ikke er noe konkret å feste seg ved.

Noen elementer bør helst være større eller mer fremtrende enn andre elementer, ellers blir det information overload, og vi blir forvirret.

Vi vet ikke lenger hva vi skal fokusere på, og vi blir slitne, uengasjerte og rett og slett utslitt.

«Hæ? Hva snakker hun om egentlig?»

Derfor er det lurt, som skribent, å gjøre alt så klart og tydelig som mulig, så tidlig som mulig, i en tekst.

Slik at leseren ikke lurer på hva dette handler om.

Nei, tvert imot, hun får vite nøyaktig hva det handler om så raskt som mulig, innpakket på en spennende og fristende måte.

Jaha, så her får jeg vite hvordan jeg kan takle vårdepresjoner. Eller her får jeg vite hvordan man baker en eplekake når man er elendig til å bake. Eller her får jeg vite hva som egentlig foregår i Syria, bak kulissene.

Så: Hva er en vinkling?

Det er rett og slett hovedinnholdet i teksten din, kokt ned til en setning eller tre, som beskriver så nøyaktig som mulig hva akkurat denne teksten handler om.

Og nei, leseren av et magasin eller en avis ser aldri noe til din beskrivelse av vinklingen.

Det er det bare redaksjonen som gjør, når du pitcher saken (altså tilbyr dem å kjøpe den av deg).

Ettersom de kjøper teksten som et profesjonelt produkt, må du kunne beskrive hva dette produktet skal gi dem og deres lesere, ikke sant?

For eksempel:

Mindfulness for nye mødre (og fedre):

Finn roen sammen

Skjermbilde 2017-04-12 22.07.26

Vinkling: Hvordan skal du klare å drive med mindfulness som nybakt forelder? Neida, det er ikke så umulig som du tror. Her får du de gode ekspertrådene.

Her kan du se artikkelen på trykk i Kamille Mor&Barn

 

 

 

Ditt indre eventyr

Skjermbilde 2017-04-12 22.07.32

Vinkling: Hva er egentlig drømmer, og hva kan de fortelle oss? Her er en liten guide til hva som foregår i hodet ditt mens du sover.

Her kan du se artikkelen på trykk i Kamille

 

 

 

 

Tren lykkemusklene

Skjermbilde 2017-04-12 22.07.38

Vinkling: Er det mulig å trene opp evnen til å føle seg lykkelig, akkurat som man trener andre muskler i kroppen? Ja, det er det, ifølge ekspertene. Her får du rådene.

Her kan du se artikkelen på trykk i Det Nye Shape-Up

 

 

 

Jeg svarer på et ofte stilt spørsmål med det samme:

Er vinklingen det samme som tittelen/overskriften på artikkelen?

Ja, noen ganger sammenfaller en vinkling med tittelen på teksten/artikkelen, men ikke alltid.

Noen ganger er tittelen bare ett ord, som her:

Begynneren – intervju med Ingrid Bjørnov

Da gjelder det å kunne beskrive litt nærmere hva saken handler om, eller hva?

Så ja, min venn, du må ALLTID, i journalistikkens verden, kunne beskrive hva teksten din handler om – kort og godt, på en ukomplisert og fristende måte.

What’s in it for me (altså leseren)? Hvorfor skal jeg bruke min verdifulle tid på å lese denne teksten?

Som profesjonell skribent må du evne å hekte din leser fra første linje, slik at hun gjør alt hun kan for å kaste seg på karusellen og få med seg resten. 

Men du har rett, dette med å hekte leseren og hvordan man får til det, er i grunnen et eget tips. Så det kommer jeg tilbake til i neste innlegg.

Til da: Skriv, min venn, skriv!

For livet er kort, og det er også den minste norske melkesjokoladen (søren, hvorfor tok jeg ikke med flere fra Norge?)

Det gjelder å handle nå, NÅ!

Gode solvibber fra Vivian

Skjermbilde 2017-04-12 21.38.09

Ps. Det er veldig mange som skriver og spør når neste runde av Bli magasinjournalist-kurset vil gå.

Vel, nå som jeg er her i magiens rike vet man aldri hva som kan skje. Kanskje blir det snarere enn man skulle tro?

Kanskje allerede i mai, faktisk!

Sett deg på ventelista her, så får du all info du trenger :-)  (Helt uforpliktende, selvsagt)

Del det du har på hjertet her: